Az adaptív menedzsmenttől a múzeumban létrehozott mesterséges tóig

Olafur Eliasson in collaboration with Günther Vogt – The mediated motion, 2001, Kunsthaus Bregenz

Az asztali kutatás egyik izgalmas feladata, hogy széles spektrumban keressünk olyan ökológiai témákban releváns példákat, melyek akár nagyméretű vagy progresszív célját tekintve restaurációs vagy tisztán művészeti projektek. Ebben a bejegyzésben 3 olyan projektet mutatunk be, amely inspiráció lehet a Balatoni Ökológiai Program számára.

Az elmúlt két évszázadban nemcsak a Balatont, hanem a világ rengeteg vízfolyását, tavát alakította át az ember a különböző igényekre és kihívásokra reagálva. Európa ebben a folyamatban is az élmezőnyhöz tartozott. Általában ezekben az átalakításokban csak az utolsó szempont volt az élővilág védelme. Az EU Víz Keretirányelvének életbe lépése után ez a szemlélet megváltozni látszik. Az erős természetet átalakító beavatkozások után számos olyan európai rehabilitációs projekt indult el, ami igyekszik a korábbi természeteshez közelebbi állapot visszaállítását megcélozni. Az egyik ilyen méltán híres átalakítás az Isar folyó müncheni szakaszának "visszaalakítása".

City of Munich

This case study describes the flood risk management plan and the related restoration of a formerly canalized eight kilometer stretch of the Isar river in the city of Munich (the so called “Isar Plan”). Still in the beginning of the 19th century, the Isar river was a typical wild alpine river with wide gravel islands and sandbanks and a constantly changing river bed. In the middle of the 19th century after repeated flooding suffered by the Lehel, Au and Thal districts in Munich, hydraulic regulation began and the riverbed was canalized. Main aims of the Isar Plan were to improve flood control, biodiversity and recreational quality. More information

Olafur Eliasson és Günther Vogt közös projektje, a The mediated motion 2001-ben volt látogatható Bregenzben (Ausztria). Eliasson munkáját nagymértékben befolyásolják az időjárás elemei, vagyis a fény, a víz és a hőmérséklet. Ezek az elemek hangsúlyosan szerepeltek projektjeiben évtizedes pályafutása során. Olyannyira, hogy 2021 áprilisa és júliusa között látható a Fondation Beleyer parkjában 'Life' című folyamatosan alakuló tavi installációja. 

Olafur Eliasson in collaboration with Günther Vogt – The mediated motion, 2001, Kunsthaus Bregenz

His large-scale installations also consistently feature components appropriated by nature such as steam, rainbows or fog. By introducing these natural phenomena to unexpected settings that typically consist of city streets and galleries, the artist does a great job of encouraging the audience to reflect and understand their surrounding environment in a deeper manner. More information

Gilberto Esparza (1975) mexikói művész, aki munkáival igyekszik párbeszédet kezdeményezni az emberi tevékenységeknek a természetre gyakorolt hatásairól a kortárs művészet és a tudomány között.  Az Autophotosynthetic plants egy olyan installáció, ami funkcionális és utópisztikus módon megújuló energiát állít elő a szennyvízben található szennyező anyagok feldolgozásával.

Gilberto Esparza: Plantas autofotosintéticas

The uniqueness of the project is in the establishing of a symbiosis between the bacteria, the plants and the electronics that balances the chemical and biologic processes which support their survival in a hostile environment. More information

(Közzétéve: 2021.02.01)

Fotók:

(1,3) Markus Tretter/olafureliasson.net
(2) City of Munich
(4) galerie.uqam.ca